lauantai 14. toukokuuta 2016

Ihan itekseen tunnilla 1.5.

Äitini lupautui maksamaan minulle ihan oman yksityistunnin. Jännittyneenä sitten menin vapun päivänä tutulle ja turvalliselle 'vakitallille' jossa siis olen käynyt tunneilla ihan pienestä pitäen, nykyään vähän harvemmin. Hoitajatyttö iloisena lähti riimunnarun kanssa hakemaan minulle heppaa ja kysyinkin että tietääkö hän, kuka polle minulle oli luvattu. Sain kuulla etä ratsuni olisi Lissu niminen suomipolle, joka ei ole ihan kauhean kauaa ollut vielä tallilla. Minä en edes ollut ikinä nähnyt tätä tammaa joten ihan hyvä, että hoitaja sen kävi minulle hakemassa...

Kun kelloi löi tasan, taluttelin Lissun kentälle, joka oli harvinaisen kuuma paikka jo tuolloin vappuna. Hyppäsin hepan kyytiin ja säädeltiin jalkkarit oikealle korkeudelle ja eikun menoksi! Alkuun lämmiteltiin ihan perus volteilla ja pysähdyksillä. Lissu toimi oikein kivasti, kuunteli hyvin ja kulki suht reippaasti eteen. Sitten alettiin ravailemaan. Minun piti yrittää saada mahdollisimman tasainen ja melko hidas ravi, jossa voisi istua helposti harjoitusravissakin ilman pomppimista. Aika hyvin sujui tämäkin homma, ja pian aloimme tekemään käynti-ravi siirtymisiä pitkin kenttää. Melko nopeasti sain ohjeeksi laukata toisen pitkän sivun. Ensin ei oikein laukkavaihde meinannut löytyä, mutta opettajan ohjeistuksen avulla sain suomipollen nostmaan melkoisen vauhdikkaan laukan.

Laukasta piti tehdä siirtymisiä ensin raviin ja siitä käyntiin josta taas edelleen laukkaan jne. Lissu olikin oikein vauhtipolle, kun oikein innostui! Kun antoi laukkapohkeet niin tamma lähti aika napakasti eteen ja piti samantien kääntää ympyrälle jossa sitten pyörittiin laukassa kunnes Lissu malttoi mielensä ja laukkasi ihan rauhassa, senkin se osasi. Oli oikein kiva huomata, että sai hevosen laukkaamaan ihan rauhassa, kun se aluksi senkun kaahotti menemään. Vaihdeltiin suuntaa ja laukattiin siihenkin suuntaan. Nyt ei vaan olisi heppa millään nostanut laukkaa, oli kuulemma sille hankalampi kierros. Pari kertaa laukka nousi oikein hienosti, mutta ei kestänyt yhtä pitkää sivua enempää. Yritettiin sitten hiukan yliajankin saada laukkaa nousemaan ja kestämään pidempään, mutta siinä vaiheessa loppui ratsastajalta kunto ja seuraavat tuntilaiset odottivat jo kärsimättöminä hevostensa kanssa tunnille pääsyä. Hirmu kiva tunti oli kyllä, hevonen oli juuri sopivan vauhdikas ja rauhallinen samaan aikaan ja opetus oli taas kerran hyvää. Sain taas muutaman uuden niksin esim. laukannostoihin, joita voin soveltaa vaikka Eemelin kanssa kotimetsässä... :)


1 kommentti:

  1. Mä en olekaan kokenut koskaan yksityistuntia! Varmaan tehokasta hyvässä ja pahassa - pahassa siksi, ettei voi lusmuta ja kevennellä, jos käy liian raskaaksi. :-D

    VastaaPoista

Jätäthän edes lyhyen kommentin? Se on minulle valtava kiitos jokaisen postauksen kirjoittamisesta! :)